Conchiglioni


Kon-tsjie-ljioni, ik heb er een paar keer m'n tong over gebroken. Het zijn grote pastaschelpen die je kunt (moet!) vullen. Volgens mij zijn ze nogal in, want ik zie de laatste tijd veel recepten voor deze schelpen. Een erg leuke variatie op pasta met saus. Het is vooral wat minder zwaar, want de meeste recepten zijn met lekker veel groenten, geroosterd, gebakken of rauw. Flinke schep ricotta erdoor voor de smeu en dan de gaargekookte schelpen vullen en nog even opwarmen in de oven.

Omdat je een recept altijd naar je eigen hand (en voorraadkast) moet zetten heb ik rucola gebruikt, in plaats van spinazie, zoals het recept voorschreef. Dat kon ik nergens vinden.  Je zou het ook zonder vlees kunnen maken, maar ik had nog een restje raviolivulling in de vriezer en die heb ik erdoor gedaan. Wat je vooral helemaal niet moet aanpassen zijn de venkelzaadjes. Die moeten juist veel meer gebruikt worden. Dat is toch zo ontzettend lekker. Het geeft de vulling een heel eigen smaak en diepte. Niet te evenaren. Misschien niet zo makkelijk te vinden, maar zeker de moeite van het zoeken waard!
Wij hadden aan vier gevulde schelpen per persoon genoeg. En toen nog eentje extra, omdat het zo ontzettend lekker was.


je maakt het zo, voor 4:

1 zak conchiglioni - te koop bij Finoli
1 potje zongedroogde tomaatjes, niet van die harde stukjes leer, neem halfgedroogd, in stukjes
2 teentjes knoflook, in stukjes gehakt
1 eetlepel venkelzaadjes
1 theelepel peperoncino (gedroogde stukjes peper)
2 eetlepels olijfolie
600 gram wilde spinazie (of rucola) - gewassen
100 gram ricotta
50 gr gehakt
50 gr mortadella
50 gr parmaham
60 gr pecorino, aan een stuk
pakje tomato frito
oregano
zout, peper

Kook de pasta beetgaar, giet af, besprenkel met olijfolie en laat staan. Verwarm de oven voor op 180°C.
Verhit in een grote koekenpan de olijfolie. Fruit hierin de venkelzaadjes, knoflook en peperoncino. Voeg de spinazie toe. Laat slinken. Doe de spinazie in een vergiet om uit te laten lekken. Hak daarna fijn en doe in een kom. Roer de ricotta en zongedroogde tomaatjes erdoor.
Maal/snijd de mortadella en parmaham heel fijn. Bak het gehakt bruin. Roer het vlees door de spinazie.
Breng op smaak met zout en peper.

Roer de knoflook, oregano, zout en peper door de tomato frito en verdeel over de bodem van een ovenschaal.
Doe het spinaziemengsel in de schelpen en plaats de schelpen in de ovenschaal. Rasp de pecorino erover en zet de schaal in de oven tot de kaas is gesmolten, bij mij duurde dat ongeveer 8 minuten.

Eet smakelijk!


Reacties