Kip, limoen en korianderquesadilla's

Eigenlijk is het het mooiste wat er is, je vooroordelen ontkend zien. Wanneer ik luidkeels beweer dat mijn man nooit kookt, kom ik thuis uit mijn werk en kom tot de ontdekking dat ie, in mijn nogal flinke stapel kookboeken, van mijn favoriete kookboekenschrijfster Donna Hay, een recept heeft uitgekozen, de boodschappen heeft gedaan en alles tot in perfectie heeft voorbereid. Hij wacht op me met een drankje en een knabbel, heeft twee zoons opgepoetst en met goed humeur opgezadeld. Kan niet beter, denk ik. Tot ie me verrast met een recept dat ik zelf nooit uitgekozen zou hebben om te maken, wegens allerlei redenenen, maar wel ontzettend lekker vind. Wat een geluk, een man die weet waar ik blij van word. Daarbij is ie ook behoorlijk artistiek en heeft zelf de bijbehorende foto's gemaakt. Hij had een heerlijk recept voor quesadilla's gevonden, het Mexicaanse equivalent van onze tosti. Letterlijk betekent het kaasdingetje, wat ik een geweldig woord vind! Er zit dus minstens kaas in en wordt in een pan gebakken. De rest van de vulling wordt aan je eigen smaak en fantasie overgelaten. Ik at quesadilla's met kip, limoen en koriander. Een aanrader!




Je maakt het zo, voor 4 personen:

200 gram roomkaas, op kamertemperatuur
2 limoenen, 1 uitgeperst, 1 in partjes
4 verse jalapeƱos, fijngehakt (of 2 lange groene pepers)
6 lente-uitjes
600 gram biologische kipfilet, in hapklare stukken gesneden
16 gordita's (kleine tortilla's)
handvol verse koriander
200 gram geraspte kaas
olie, om in te smeren

Bak de stukjes kipfilet zeer kort in hete pan met een beetje olie, laat nagaren in aluminiumfolie. 
Meng roomkaas, limoensap en jalapeƱos in een kom goed door elkaar. Roer er lente-ui, kip, zout en peper door. Verdeel het kipmengsel over acht gordita's. Doe er koriander en kaas op en dek af met de overige acht gordita's. Smeer beide kanten in met wat olie. 

                               


Verhit een grillpan op halfhoog vuur en bak de gevulde quesadilla's twee minuten aan elke kant tot ze door en door warm zijn en krokant aan de buitenkant. Let goed op, ze branden erg makkelijk aan. Serveer met partjes limoen en een tomatensalade.






voor de tomatensalade:
4 tomaten
1 rode ui
twee takjes verse koriander
zout/peper
2 el limoensap
4 el olie


Snijd de tomaten in zessen en de rode ui in dunne reepjes. Doe in een kom. Snijd de koriander fijn en strooi over het tomaat/ui-mengsel. Breng op smaak met limoensap, olijfolie, peper en zout.

Reacties

  1. Hmmm, ziet er lekker uit zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geen allergische reacties gehad BW? Ziet er namelijk 'gevaarlijk' lekker uit.
    FW xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziet er erg lekker en gezond uit, gaan we proberen !

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten