New York Cheesecake

Ik vind het absoluut geen straf om ouder te worden. Ik word namelijk niet alleen maar ouder, ik heb ook veel geleerd tijdens het ouder worden, heb meer mensenkennis gekregen, heb leren omgaan met tegenslag en met groot geluk, heb mezelf beter leren kennen, heb minder last van onzekerheid, meer levenservaring kortom.Oud worden is gewoon goed. Tijdens diezelfde jaren heb ik ook geleerd wat lekker eten is. Welke smaken en texturen mijn voorkeur hebben en ook wat ik niet lekker vind. Dat ik nu gerust mag zeggen dat ik Senseo geen lekkere koffie vind en dan maar uitgemaakt worden voor koffiesnob. Geen diepvrieshamburgers meer op de BBQ, geen dressing meer uit een fles, geen zak diepgevroren wonderlijke groentenmix. Ouder en wijzer geworden gaat er liefst een groot stuk vlees op de BBQ dat ik daarna in stukken verdeel, klop ik zelf even snel een vinaigrette en wordt de groenten zelf gesneden. Allemaal veel lekkerder natuurlijk En ook heel verstandig. Toch heb ik af en toe heimwee naar zo'n pakket zelfmaak tompoezen. Vroeger het toppunt van woensdagmiddagvermaak. Ik had het gevoel dat ik echt aan het koken was. Ik weet niet of zo'n pakket überhaupt nog te koop is, maar ik ga het ook maar niet proberen. Zou alleen maar tegenvallen. Ik heb in plaats daarvan een heerlijk cheesecake gemaakt als zondagmiddagvermaak. Wel een beetje meer werk dan het in elkaar kledderen van de tompoezen, maar dan ook heel veel lekkerder.



Je maakt het zo:

Bodem:
85 gram bloem
65 gram amandeelmeel/gemalen amandelen
55 gram basterdsuiker
90 gram boter, koud, in stukjes 

Vulling:
300 gram roomkaas
500 gram ricotta
4 eieren
300 gram basterdsuiker
1 el citroenrasp
50 ml citroensap
1/2 el vanille-extract

Verwarm de oven voor op 150 graden.
Maak de bodem. Doe amandelmeel, bloem, suiker en boter in een kom en kneed het tot een bal.
Bekleed de bodem van een springvorm van 20cm met bakpapier. Doe het deeg in de springvorm en verspreid het deeg met je vingers over de bodem. Bak 15 minuten of totdat de bodem goudgeel gebakken is. Haal uit de oven en laat even staan terwijl je de vulling maakt.
Doe de roomkaas, ricotta, eieren, suiker, citroenrasp, citroensap en vanille-extract in een keukenmachine. Niet in een mixer, dan krijg je teveel lucht in het mengsel en dit zorgt er voor dat de vulling teveel gaat rijzen en de bovenkant gaat barsten. Meng de ingrediënten tot je een glad mengsel hebt. 
Vet de rand van de springvorm in met een beetje boter en giet de vulling over de bodem. Klop zachtjes om luchtbellen weg te krijgen. Bak een uur in de oven. De cheesecake is klaar als ie in midden nog een beetje beweegt. Door het afkoelen, stijft ie verder op. Bak je de cheesecake tot ie helemaal stevig is, dan stijft ie op tot een droge taart met een korrelige structuur. 
Laat daarna nog een uur in de oven afkoelen met de deur van de oven dicht. Laat verder afkoelen in de koelkast, liefst een nacht. Daarna mag je m eindelijk gaan opeten. Snijd in kleine stukjes, cheesecake is nogal machtig. 
.

Reacties