Zomerse Tiramisu

Als de merknaam van een product de soortnaam is geworden heb je het goed gedaan als marketing afdeling. 
Hoeveel makkelijker is het om Luxaflex te zeggen in plaats van horizontale jaloezieën? Wat dacht je van  Labello in plaats van lipcrème. Ik weet niet eens hoe ik het anders zou noemen, ja lippenvet, maar dat klinkt niet heel erg lekker. Spa Rood, nog zo'n goeie. Wie bestelt er in Nederland mineraalwater met bubbels, of gewoon mineraalwater? Doe mij maar een Spaatje Rood, toch? En dan krijg je de laatste tijd vaak een ander merk, ik zie Spa Rood niet meer zo vaak in de horeca. 

Er zijn ook gerechten die het tot soortnaam hebben geschopt. Wat dan ook in dunne plakjes op een bord? Carpaccio! Een toetje met koekjes en room in laagjes? Tiramisu! Het is natuurlijk ook erg makkelijk om maar één woord voor een gerecht te hoeven gebruiken in plaats van een hele beschrijving om duidelijk te maken wat er gegeten gaat worden. 

De betekenis van tiramisu is 'trek me op' en zo bedoeld om zwakken en zieken weer wat aan te sterken. Dat lukt wel met koekjes en room!
Onderstaand recept voor een zomerse tiramisu is geïnspireerd door mijn schoonmoeder, die altijd al lekkere toetjes maakte van koekkruimels en room en fruit, lang voordat het hip werd. En omdat het lekker weer is en de traditionele tiramisu een beetje zwaar, maak ik een variatie met zomerfruit en een scheutje limoncello.



Je maakt het zo:
Een doosje diepvries fruit
Bakje mascarpone
Schep suiker
Savoiarde koekjes, de echte lange vingers
Limoncello
Vers zomerfruit

Laat het diepvriesfruit een beetje ontdooien en pureer het met je staafmixer tot een vruchtencoulis. Je kunt natuurlijk ook vers fruit gebruiken, maar ik bewaar dat liever om 'puur' te eten.
Voeg limoncello toe naar smaak. Ik gebruikte 3 à 4 eetlepels. Het is facultatief trouwens, maar wel erg lekker. Je kunt ook een kneepje citroensap toevoegen, voor het frissige.
Breek de savoiarde in stukjes, dompel ze onder in de vruchtencoulis, zodat ze goed bedekt zijn en verdeel de stukjes koek over vier schaaltjes.
Klop de mascarpone goed los en voeg een schepje suiker toe, ook weer naar smaak. Verdeel dit over de koekjes.
Snijd het verse fruit in elegante stukjes en verdeel deze weer over de mascarpone.

Je zou kunnen afsluiten met een lekkere sterke ristretto met een koel glaasje limoncello ernaast. Maar, ook dat is facultatief!


Reacties