Open lasagne met garnalen, visje en spinazie

Ik heb er zo'n moeite mee. Keuzes maken. Vroeger al, kakker, alto of punk? Ik wist het niet. Ik vond het allemaal wel leuk, dus werd ik niks. Here I am, stuck in the middle.
Kort haar, lang haar, donker of blond. Krullen! Ik wil het allemaal en liefst elke dag wat anders. 
En daarbij komt dat ik ook niet van hokjes houd. Ik wil er de ene dag uit zien als een Gooische Vrouw met witte strakke broek en bruine hoge laarzen en de volgende dag als een voetbalmoeder met baggy spijkerbroek, een sweatshirt, gympen en zonder make-up. En daarna weer lekker m'n hoge hakken aan.

Tegenwoordig maak ik me ook nog druk over andere keuzes. Weggooien of bewaren? Ik wil zo graag een bewuste consument zijn, maar ik vind het moeilijk! Ik huiver van berichten over de enorme hoeveelheden voedsel die we in Nederland jaarlijks weggooien, dat is een ongelooflijke 50 kilo per persoon, met een totale waarde van 2,4 miljard euro. En dat is alleen nog maar van consumenten, wat bedrijven en restaurants weggooien wordt hier niet meegeteld. Wat moet ik doen met mijn restjes? Met pijn in mijn hart gooi ik iets eetbaars weg, als ik het al doe, maar ik moet tegelijk bekennen dat ik niet zo goed ben in restverwerking. Dus puilt mijn vriezer uit van de prakjes voor één persoon. Ligt mijn koelkast vol met kliekjes, restjes en ballen gehakt die nog op moeten en die vlak voor de uiterste eetbare datum nog even snel naar binnen worden geprikt bij de borrel. Je moet toch wat als wannabe bewuste consument.

Afgelopen week kreeg ik geen restje meer in de vriezer. Er moest nodig wat uit! Ik kon kiezen uit rode kool of zuurkool, lekker, maar het was ineens mooi weer. Ook had ik nog wat krabbetjes, maar het was nog net geen BBQ weer. En ik had nog twee bevroren visfilets, een zak garnalen en een paar bladen ingevroren verse lasagnebladen. Daar kon ik wel iets lekkers van maken voor vier personen.

Het werd open lasagne met garnalen, pangasius en spinazie in een knoflookroomsaus





Je maakt het zo:
2 witvisfilets
1 zak diepvries of bakje verse garnalen
1 zak spinazie
1 flesje kookroom
2 teentjes knoflook
12 lasagnebladen
1 citroen
olijfolie

Gebruik je diepvriesvis en -garnalen, laat deze dan ontdooien. Neem voor de vis ruim de tijd en laat deze het liefst een hele dag in de koelkast ontdooien. Je kunt hiervoor tilapia of pangasiusfilet gebruiken. Voor een chique versie kun je ook heel goed zeeduivel gebruiken!
De garnalen doe je bevroren in een vergiet en spoel je af met koud water. Het is belangrijk dat je het omringende laagje ijs kwijt bent, anders gaan de garnalen stoven in plaats van bakken. Dep de garnalen droog. Dep de ontdooide vis ook droog en snijd deze in mootjes.

Zet een grote pan water op het vuur, breng aan de kook, voeg ruim zout toe en kook hierin de lasagnebladen. Roer de eerste minuten goed om aan elkaar plakken te voorkomen. Verse lasagnebladen hoeven maar ca 3 minuten te koken. Zijn ze ingevroren, dan kook je ze een minuutje langer, maar doe ze bevroren in het kokende water. 

Doe een scheutje olie in een koekenpan, laat heet worden en doe hierin de spinazie en één geperst teentje knoflook. Laat de spinazie slinken. Haal uit de pan en houd warm in aluminiumfolie.
Doe weer een scheutje olie in de pan. Laat heet worden en doe de mootjes vis in de pan en bak ze ca 2 minuten aan elke kant. Voeg de garnalen en het tweede teentje knoflook toe en bak even mee. Voeg dan de kookroom toe en roer goed door. Zorg dat de knoflook niet aanbrandt. Breng op smaak met wat zout en peper.

Zet vier borden klaar.

Giet de lasagne af als deze gaar is.

Doe op elk bord een blad lasagne en verdeel de spinazie over de vier borden. Dan weer op elk bord een blad lasagne. Drapeer ze een beetje gezellig. Verdeel dan de vis en de garnalen over de borden. Eindig met nog een blad lasagne en verdeel dan de knoflookroomsaus over de vier borden. Lekker met wat vers citroensap erover heen.




Reacties