Albondigas, tapa numero uno

De allerlekkerste tapa, naar mijn mening. Alleen die naam. Ik blijf dit maar fout uitspreken. Klemtoon op de O. Nee, zegt Spaans sprekende vriendin, het is albonDIgas. Doe ik de klemtoon op de I, zegt mijn Spaanse collega, het is met de klemtoon op de O. Oh? Ik hou het voorlopig op alBONdigas. Ik maak dit regelmatig wanneer vrienden of familie komen eten.Ik heb ze zelfs wel gemaakt als tractatie op mijn werk om mijn verjaardag te vieren. Samen met twee, ook jarige, collega's organiseerde ik een Spaanse borrel met tortilla en heerlijke smeersels op brood en een paar flessen wijn. Weer eens wat anders dan een punt vlaai met koffie. De schaal kon bijna schoon weer mee naar huis, want de saus is heerlijk om op te deppen met een broodje.

Albondigas zijn zeer goed van tevoren te maken. Op het gewenste moment hoef je ze alleen even op te warmen in de pan of oven. Ik heb al heel wat recepten voorbij zien komen, maar dit is voor mij de allerlekkerste, met twee flinke scheuten drank. Maar, de alcohol verdampt hè? Geen zorgen om meeëtende kindjes.


Je maakt het zo, voor ca 40 balletjes
4 stukjes oud stokbrood
1 dl spaanse rode wijn
1 kg rundergehakt
1 ei
1 eidooier
3 teentjes knoflook
3 el gehakte platte peterselie
zout/peper
2 el olie
1 ui, in dunne reepjes
1 glas cognac
2,5 dl gevogeltefond
1 dl tomato fritto

Week het stokbrood 15 minuten in de wijn. Maak het gehakt aan met het ei, eidooier, geperste knoflook, peterselie en het geweekte, uitgeknepen brood. Breng op smaak met zout en peper.
Laat het gehakt 30 minuten rusten in de koelkast en draai er daarna balletjes van ca 4 cm doorsnede.
Verhit de olie en bak de albondigas rondom bruin. Doe de uireepjes erbij en bak ze op halfhoog vuur ca 5 minuten mee. Zet nu de afzuigkap uit! Giet de cognac in de pan, steek hem aan en laat uitbranden.
Giet de fond en de tomato fritto bij de gehaktballetjes, roer door en breng het geheel aan de kook. Zet het vuur laag en laat de albondigas, met het deksel op de pan, ca 30 minuten stoven.




Reacties